Париж, който е сред най-скъпите градове за живеене в света според различни допитвания, може да не е най-очевидния пример за подражание по отношение на политиките за достъпност на жилищата, пише Bloomberg.
Но след като успя да превърне 25% от жилищата си в достъпни за хора с по-ниски доходи до края на миналата година, френската столица си поставя за цел да увеличи дела им до 40% до 2035 г. Това означава голямо разширяване на общинските жилища, така че домовете за наематели с ниски доходи да имат 30% дял в общия обем от жилищни имоти плюс още 10%, съставляващи жилища на подпазарна цена за наематели със средни доходи, съобщи комисарят за жилищната политика на Париж Ян Броса пред френски медии.
Целта е амбициозна предвид мащаба на предизвикателството. Наемите продължава да растат приблизително две десетилетия след като градските власти в Париж определиха първата си цел за подобряване на достъпността на жилищата. Новата цел се сблъсква със сериозен проблем – как да се намери място за хиляди нови общински жилища във вече хипергъстия град..
Броса съобщи пред информационния канал BFMTV, че част от решението ще бъде използването на необитавани сгради. „Мисля за офиси, паркинги и хотели, които днес са остарели“, отбеляза той. Те ще бъдат преустроени от общинска компания, чието създаване предстои скоро с конкретната цел да превръща бивши бизнес площи в жилища
Много от тях вероятно вече не са толкова търсени за нежилищни цели, тъй като мерки за успокояване на трафика намалиха дневния поток от автомобили в центъра на Париж, а офис площите донякъде не са толкова необходими заради продължаващата популярност на работата от вкъщи, стимулирана от пандемията. Други жилища ще станат налични чрез градоустройствени регулации.
Нови офис комплекси няма да получават разрешение за строеж, ако не запазват част от площите за жилища в рамките на сградата, разширение на градски закон, който вече изисква новите жилищни проекти да включват определен дял достъпни жилища. Домовете в новите офис сгради може да приемат служители, работещи за компаниите, които ги наемат, предлага Броса.
Жилищни сгради по протежението на река Сена в Париж. Снимка: Bloomberg LP
Същевременно Париж цели да продължи политиката си на собствено строителство, когато изникне подходящ терен, дори в богати райони. Това може да се окаже скъпо и градът е заделил годишен бюджет от 500 млн. евро.
Проблемът, който плановете се стремят да разрешат, е неоспорим. Макар че след години на силен ръст наемите в Париж се повишиха само с 0,8% през 2021 г., средната цена от 1200 евро за апартамент от 50 кв. м е извън възможностите на мнозина. Отчасти в резултат на това 10 хил. парижани са напускали града всяка година през последното десетилетие.
Необходими са действия, ако градът не иска да се превърне в недостъпен за всеки с изключение на най-богатите, заяви Броса. „Искаме ли да превърнем Париж в град, който ще бъде крепост, запазена за привилегированите?“, попита той в интервю за радио France Info. „Или искаме да превърнем Париж в град, който позволява на хората, които са негов двигател, да живеят в него? Това е избор, който трябва да направим. Разбира се, той има своята цена“, допълни Броса.


Безплатни коледни представления за децата ще има във Варненския делфинариум
Над 500 изпълнители ще участват във фолклорния празник „Дряновица“
Два района във Варна остават без вода днес
Хороскоп за 10 декември 2025
Задържаха двама варненци, незаконно проникнали в автомобил
Криптозимата e тук, но най-голямата заплаха са квантовите компютри
Ford и Renault ще произвеждат заедно евтини електромобили в Европа
Петролът записа най-големия спад от три седмици с фокус върху пренасищането
Инвеститорите в биткойн ETF на BlackRock дойдоха късно на крипто партито
Какво показват опаковките за нивото на вашия бизнес?
Как се пали автомобил при -71 градуса по Целзий?
Продажбите на любимите на Европа премиум седани се сриват
Защо Golf IV е най-смелият инженерен експеримент на VW
BMW започна битка с пияните шофьори
Германия със сериозна подкрепа за електромобилите
Желязков: Енергетиката взема ключово място в диалога ни със САЩ
В кадър: Риби, торти и шампанско... Тил Линдеман взриви София така, както само той може
Радомир Чолаков, КЗК: Не е драматична ситуацията с пазара на храните
Южна Корея вдигна изтребители заради руски и китайски самолети
Такситата вдигат цените след Нова година
преди 3 години От дрега страна обаче скъпостта на един град го прави недостъпен за безделници, мигри и негoдници. А в тия социални жилища настаняват основно такива. отговор Сигнализирай за неуместен коментар